Er du i gang med planlægning af årets vinterferie, sommerferie eller efterårsferie, og skal du transporteres frem og tilbage i fly? Hvis ja, så vil vi anbefale dig at læse videre. I denne artikel får du nemlig en række råd til, hvem du skal flyve med på din næste ferie, hvis du gerne vil undgå forsinkelser og aflysninger, og hvad dine rettigheder er.
Forsinkede eller aflyste fly kan nemlig ødelægge både starten og slutningen på en ferie, og de er ofte roden til frustration og afmagt. På toppen af listen over flyselskaber med færrest flyforsinkelser og flyaflysninger ligger velkendte flyselskaber som SAS og Norwegian, som er blandt nogle af de bedste flyselskaber, du kan flyve med.
I den modsatte ende af skalaen finder vi de flyselskaber, som døjer allermest med forsinkede og aflyste afgange. Her figurerer flyselskaber som Turkish Airlines og British Airways, som også er to store og velkendte selskaber. Det er altså ikke muligt at tale om en sammenhæng mellem flyselskabets størrelse samt antal aflysninger og forsinkelser, da de store og velkendte flyselskaber er repræsenteret i hver sin ende af skalaen.
Uforudsete og usædvanlige omstændigheder
Selvom det er store og velkendte flyselskaber, som topper listen, betyder det ikke, at de klarer frisager hver gang. Hver dag sender de hundredevis af fly i luften, og langt størstedelen af tiden ankommer flyene rettidigt. Dog kan man ikke gardere sig 100 %, og derfor må selv de bedste flyselskaber sande, at de ikke kan eliminere forsinkede eller aflyste fly.
Der er nemlig en række ting, som man bare ikke kan forudsige. Det gælder blandt andet vejrforhold, strejker og skærpede sikkerhedsforanstaltninger. Alle disse kan påvirke, hvorvidt et fly bliver forsinket, må omdirigeres eller ganske enkelt aflyses. Problematikken er dog især stor for dem, der skal videre med andre forbindelser, da de risikerer ikke at nå dem.
Kend dine rettigheder
Skulle du løbe ind i forsinkede og aflyste fly, er du faktisk berettiget kompensation, men det er de færreste flyselskaber, der oplyser dig om dette. Dog skal du være opmærksom på, at forsinkelsen og aflysningen ikke må skyldes usædvanlige omstændigheder.
Usædvanlige omstændigheder indbefatter eksempelvis lockout af flypersonale og flyselskaber, strejker, krig, uvejr og uforudsete sikkerhedsmæssige problemer. Det er altså omstændigheder, som flyselskaber ikke selv har kontrol over. Derfor opnår du altså ikke økonomisk erstatning, hvis forsinkede eller aflyste fly skyldes usædvanlige omstændigheder.
Men hvornår er et fly egentligt aflyst eller forsinket? Hvor går grænsen? Dit fly skal være mere end 5 timer forsinket før afrejse og 3 timer forsinket ved ankomst, før det kan betegnes som en aflysning. En officiel forsinkelse forekommer derimod, hvis dit fly er mindst 2 timer forsinket ved afgang eller max 3 timer forsinket ved ankomst.
Hvis dit fly er forsinket, har du rettigheder til blandt andet gratis måltider og forplejning, hotelophold og lignende, hvorimod du med aflysninger har rettigheder til refusion af hele billetprisen, omlægning af rejsen så hurtigt som muligt og mere til. Sørg for at tjekke dine rettigheder lige så snart, du oplever en forsinkelse eller aflysning.